Orhan Hançerlioğlu
Düşünce Tarihi
![Kendime Koçluk ® Kütüphanesi / 100Orhan Hançerlioğlu - Düşünce Tarihi](https://kendimekocluk.com.tr/wp-content/uploads/100-20_05_2024-Orhan-Hancerlioglu-Dusunce-Tarihi-1024x1024.jpg)
Kendime Koçluk ™ Kütüphanesi / 100
Orhan Hançerlioğlu – Düşünce Tarihi / S:93
Orhan Hançerlioğlu
Aenesidemos, tropos öğretisi (nesnel bilginin olanaksızlığını kanıtlamak için ileri sürülen on kanıt öğretisi)’nde şöyle diyor:
Bütün insanların algıları aynı olsaydı aynı düşünceleri edinirler, tek düşünceli olurlardı. Oysa çeşitli düşüncelerimiz var. Demek ki algılarımız da birbirinden farklı. Nedensellik de bu bir örnekliği sağlayamaz. Neden, sonuçtan önce olamaz, sonuçla zamandaş olamaz, sonuçtan sonra olamaz. Zamandaşlık her ikisini aynılaştırır. Nedenin sonuçtan önce olması da, birinin varlığı öbürünün yokluğunu gerektireceğinden, mümkün değildir.
Neden, neden olduğu sürece sonuç ortada yoktur ve sonuç, sonuç olarak meydana çıkınca nedenle ilişiği kalmamış demektir. Güneş kızartır, karartır, eritir ve yakar. Demek ki aynı nedenin çeşitli sonuçları olabiliyor.
Güneşin böylesine çeşitli nitelikleri olduğu da söylenemez. Çünkü bunlar, güneşin nitelikleri olsaydı her şeyi kızartması, her şeyi karartması, her şeyi eritmesi ve her şeyi yakması gerekirdi. Oysa böyle değil; elmayı kızartıyor, buzu eritiyor ve yaprakları tutuşturuyor. Yaprağı eritmediğine ve buzu kızartmadığına göre, nedenselliği yaprakta ya da buzda aramak gerektiği ileri sürülebilir ki bu da sonucun, neden kadar, nedenselliği olabileceğini düşünmek demektir ve saçmadır. Oluş çelişiktir, öyleyse yoktur. Nedensellik olamayacağına göre, oluş da mümkün değildir.